Saturday, April 18, 2009

شروط خانواده مقتول برای خانواده دل آرا

دل آرا دارابی در حالی ۲۴ ساعت دیگر پای چوبه دار می رود که به گفته عبدالصمد خرمشاهی، خانواده مقتول شروطی را برای رضایت و گذشت از اعدام دل آرا پیش روی خانواده او قرار داده اند. امروز وقتی با وکیل دل آرا تماس گرفتم صدایش خسته تر از همیشه بود و می گفت که خانواده امیر افتخار از خانواده دل آرا خواسته اند که با پذیرش و اعتراف به قتل از انها طلب بخشش کنند.به گفته خرمشاهی خانواده دل آرا حاضرند تک تک شروط خانواده امیر افتخار را انجام دهند به امید اینکه دخترکشان زنده بماند. خانواده امیرافتخار از خانواده های فرهنگی و معتبر شهر رشت هستند و گویا از نوع پوشش خبری قضیه و نوع پردازش مطبوعات نسبت به این مساله به شدت دلخور هستند به هر حال آنها هم عزیزی را از دست داده اند آن هم نه در شرایط معمول، بلکه عزیزشان توسط فردی به قتل رسیده است. وکیل دل آرا می گفت تنها راه باقی مانده جلب رضایت خانواده مقتول است و تقاضا میکرد که روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان مراعات حال این خانواده رنج دیده را هم بکنند و در نوشته هایشان دقت لازم را به عمل آورند.
اما سوی دیگر قضیه به شدت مضحک و تامل برانگیز است قاضی پرونده دل آرا که گویا اکنون ارتقا مقام پیدا کرده و در حال حاضر دادستان شهر رشت می باشد تاکید کرده بود که اگر ثابت شود دل آرا چپ دست است این دخترک را تبرئه خواهد نمود بر اساس نظرات کارشناسان که در پرونده نیز موجود است و اغلب این کارشناسان از سوی جاوید نیا، قاضی پرونده، تعیین شده بودند ثابت شده که دل آرا چپ دست بوده و ضربات وارده بر مقتول نمی تواند کار دل آرا باشد. اما چرا رای صادره برخلاف قول قاضی و بر خلاف نظر کارشناسان پرونده بوده و دل آرا به جای تبرئه، محکوم به اعدام شده و فقط چند قدمی با چوبه دار فاصله دارد جای سوال دارد. جالب اینکه جاویدنیا به شدت اصرار بر برکناری وکیل دل آرا داشته و خانواده وی را در این زمینه تحت فشار قرار داده است. و به همین دلیل است که برخی از روزنامه نگاران از جمله خود من تقاضای مداخله رئیس قوه قضائیه را در این پرونده داریم و معنقدیم که پرونده باید از جاوید نیا، قاضی پرونده دل آرا گرفته و برای رسیدگی به شعبه دیگری ارجاع شود.
اما اکنون و در این ۲۴ ساعت باقی مانده مساله نجات جان یک انسان فارغ از مسائل سیاسی مطرح است و من از طرف وکیل دل آرا از همه دوستان میخواهم که با پرهیز از سیاسی کردن قضیه، دل خانواده مقتول را به دست آورند. به قول عبدالصمد خرمشاهی از خانواده مقتول دیو نسازید خانواده امیر افتخار از محترم ترین و معتبر ترین خانواده های رشت هستند که شاید با کمی دلجویی یتوان رضایت آنها را جلب کرد. دوستان در نوشته ها و سخنانتان دقت کنید پای جان یک انسان در میان است.
پی نوشت: غیر از پذیرش قتل و طلب بخشش،خانواده مقتول گویا دو شرط دیگر نیز پیش روی دل آرا و خانواده اش قرار داده اند اما در شرایط فعلی به خواسته وکیل دل آرا احترام گذاشته و از انتشار و خبری کردن این شرط ها خودداری می کنم.

1 comment:

  1. محترم و معتبر بودن خانواده مقتول به کنار ، صحبت اصلی بر سر مخالفت با اعدام و مجازاتهای قرون وسطاییست.
    با پذیرش و اعتراف به قتل ، فقط حقیقت پشت ابر های جهالت باقی می ماند و بس.
    وقتی نظر کارشناسان بر منطبق نبودن جرم با مجرم است ، و تقریبن در تمامی مطبوعات داخلی و خارجی این موضوع منعکس شده ، دلیل اصرار بر پذیرش و اعتراف به قتل از طرف خانواده مقتول چیست؟
    با مرگ دلارا مقتول زنده خاهد شد؟

    ReplyDelete