Saturday, April 18, 2009

روزنامه سرمایه : خانواده دل آرا در پی جلب رضایت

سرمایه: در شرایطی که تنها چند روز به اجرای حکم اعدام دل آرا مانده است خانواده او در تلاش برای کسب رضایت اولیای دم هستند.به گفته عبدالصمد خرمشاهی وکیل دل آرا با رسیدن پرونده به اجرای احکام دادسرای رشت حکم به خانواده دارابی اطلاع داده شد و اولیای دم نیز شرایطی را مبنی بر اظهار ندامت دل آرا قرار دادند و اعلام کردند با پذیرش این شرایط ممکن است رضایت دهند. رضایی داماد خانواده مقتول در گفت وگو با «سرمایه» گفت: «عصر روز گذشته دور هم جمع شدیم و در خانواده جلسه ای تشکیل دادیم تا برای دل آرا تصمیمی بگیریم و امروز طی نامه ای خواسته های خود را منتشر می کنیم.» پدر دل آرا نیز اعلام کرد با خانواده مقتول دیداری داشته اند و حاضرند شرایط خانواده مقتول را بپذیرند.

دارابی گفت: «آنها به ما گفته اند امکان رضایت دادن ما 50 درصد است.»

وی در این ارتباط که آیا خود دل آرا نیز تقاضای بخشش کرده است، گفت: «دل آرا نیز چندین بار گفته است من تا جایی که به در خانه او رفته ام مقصر هستم
ولی قاتل نیستم، اگر شما می گویید من قاتلم پس می خواهم مرا ببخشند.»

پدر دل آرا از وضعیت دخترش اظهار نگرانی کرد و گفت: «دل آرا می گوید یا مرا ببخشید یا اعدام کنید زیرا از این وضعیت خسته شده ام و دیگر نمی توانم زندان را تحمل کنم.»
دارابی همچنین معتقد است: «خانواده مقتول نیز تحت فشار هستند و مادر خود را از دست داده اند.»
وی گفت: «من به آنها حق می دهم، نمی دانم اگر من جای آنها مادرم را از دست می دادم ممکن بود چه کار کنم ولی با کشتن دختر من مساله حل نمی شود، فقط صورت مساله پاک می شود.»

دل آرا دارابی دختر 20 ساله نقاشی است که هم اکنون در زندان رشت منتظر اجرای حکم اعدام خود است. وی به اتهام قتل دختر عموی پدر خود بازداشت شد. ابتدا در شعبه 107 دادگاه ویژه اطفال رشت و با تایید شعبه 33 دیوان عالی کشور به اعدام محکوم شده است.

دل آرا در آبان ماه سال 86 در حالی که 17 سال بیشتر نداشت، مسوولیت جنایتی را که طی آن یکی از بستگان پدرش به قتل رسیده بود به عهده گرفت. طبق اقرار دل آرا و نکاتی که او در بازسازی صحنه گفت، دادگاه وی را به عنوان متهم ردیف اول پرونده معرفی کرد. درحالی که او پس از این اقرار اولیه، علت اقرارش را علاقه زیاد به پسری عنوان کرد که به گفته دل آرا، عامل اصلی جنایت بود. دل آرا حتی برای قبولاندن دادگاه به اینکه وی قاتل است، عنوان کرده بود به دلیل اینکه ورزشکار است و کاراته کار می کند، توانسته است با وجود جثه کوچک و نحیفش، حریف مقتول که خانمی تنومند بود، شود.

پس از اقراری که یکی از دلایل اصلی صدور حکم قصاص علیه وی بود، از اقرار خود پشیمان شد و ارتکاب به قتل را انکار کرد. اما انکار پس از اقرار، مورد پذیرش دادگاه قرار نگرفت. اما پس از چندی، وکیل وی متوجه شد که او چپ دست است، در حالی که همه ضربه های وارد شده از سمت راست وارد شده بود.
اگرچه دل آرا در آغاز این اتهام را در دادگاه پذیرفت اما بعدها به رد آن پرداخت و ادعا کرد این قتل به وسیله دوست پسرش امیرحسین صورت گرفته است.

وی در توجیه پذیرفتن اتهام قتل در دادگاه اولیه ادعا می کند: «به دلیل اینکه دوست پسرش در آن هنگام 20 سال داشته و با توجه به اینکه خود وی در آن زمان زیر سن قانونی بوده است و با یقین به اینکه دادگاه براساس حقوق کودک نمی تواند برای او حکم اعدام صادر کند، قتل دختر عموی ثروتمند پدر خود را با درخواست امیرحسین به گردن گرفته تا دوستش را از زیر تیغ اعدام رهایی داده ، با این خیال که خود نیز بعداً آزاد می شود اما حالا متوجه شده است که در چه دام وحشتناکی افتاده است.»

دل آرا در نقاشی هایش

در اواخر مهرماه سال 1385 نمایشگاهی از نقاشی های دل آرا دارابی با نام «زندانی رنگ ها» به مدت یک هفته در نگارخانه گلستان واقع در دروس تهران برپا شد.

رنگ های تیره، خطوط خشن و شب از جمله موضوعات رایج در نقاشی های دل آرا دارابی هستند. در نقاشی های دارابی، رنگ های تیره، خطوط خشن و چهره های درهم پیچیده فریاد را تداعی می کردند.

نمایشگاه نقاشی آثار دل آرا دارابی باعث ایجاد توجه محافل حقوق بشری به پرونده اعدام وی شد.

No comments:

Post a Comment